21 mail 2012 Commercialisation de l'art

Petit déjeuner, Article publié sur le site le 09/04/12

 La Chaire Droit & Ethique des affaires a le plaisir d'accueillir Madame Patricia Barbizet, Directeur général d'Artémis, Vice-Président du Conseil d'Administration du groupe PPR, Chairman du Board de Christie's PLC 

Avec la médiation de Monsieur Vincent Noce, journaliste et écrivain français :

"La commercialisation de l'art

Date et heure :

Lundi 21 mai 2012, 8h30-10h précises

Lieu: Les salons de l'hôtel Ritz, Place Vendôme, 75001 Paris

 

Pour plus d'informations, contacter s'adresser à la Chaire: chaire.ethiquedesaffaires@ml.u-cergy.fr

Peut-on traiter l’art comme une marchandise, un objet de consommation ? Nul doute que l’existence d’un marché de l’art et sa participation à l’économie font nécessairement de celui-ci un objet de commerce. Le phénomène prend de l’ampleur avec ledéveloppement de l’art numérique, dématérialisé, démultiplié et accessible à tous. Il s’aggrave lorsque le nombre ou la valeur participent directement à juger de la qualité artistique au point que valeur esthétique et valeur économique se confondent. A quelle régulation le marché de l’art peut-il aspirer à l’heure d’une sécurisation indispensable à la protection des consommateurs et du développement d’une déontologie des professionnels de la place ?

 

*****************


The Chair of Law & Business Ethics was pleased to welcome Patricia Barbizet  to an installment of the Chair’s Scientific Breakfast Debates.

With mediator Vincent Noce, this Debate was devoted to the theme:

The Commercialisation of Art

Date and time :

Monday, May 21, 2012, 8:30 - 10:00

Location: Salons of the Ritz, Place Vendôme, 75001 Paris

 

The theme of this debate covered the following scope of idea exchanges:

Is it accurate to treat art as a commodity and an object for consumption? There is no doubt that the existence of the art market and its participation in the economy necessarily makes it an object of commerce. This economic phenomenon is also growing with the development of available methods for transferring aesthetics such as the use of digitized, paperless and mass production forms of art that can be made accessible to everyone. It becomes more complicated when monetary value becomes directly involved in judging artistic quality develops to a stage where aesthetic and economic values merge. What regulations can be developed within the art market that would create the essential security protections necessary for consumers in addition to instilling a system of ethical governance in place?

 

Patricia Barbizet is the CEO of Artemis, Vice-Chairman of the Board of Directors of PPR Group and Chairman of the Board of Christie's PLC. Vincent Noce is a renowned French journalist and writer.